Verbonden partijen publiekrechtelijk
- Verbonden partijen publiekrechtelijk
Verbonden partij Veiligheidregio Zuid Limburg
1. Naam
Veiligheidsregio Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling van alle gemeenten in Zuid-Limburg
3. Vestigingsplaats
Maastricht
4. Doelstelling en openbaar
belangBetreft de uitvoering van de aan Veiligheidsregio opgedragen taken, die zich met name richten op de brandweerzorg en de crisisbeheersing.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Veiligheid
6. Deelnemende partijen
Alle gemeenten van Zuid-Limburg
7. Bestuurlijk belang
Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en Dagelijks Bestuur (DB). De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente Stein in het AB.
8. Financieel belang
Alle gemeenten in Zuid-Limburg betalen, op basis van een verdeelsleutel, hun aandeel in de kosten.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2024 € 10.640.045
31-12-2025 € 9.543.000
31-12-2026 € 8.252.000Vreemd vermogen
31-12-2024 € 66.318.793
31-12-2025 € 61.592.000
31-12-2026 € 60.357.00010. Gemeentelijke bijdrage
2024: € 1.864.023
2025: € 1.918.093
2026: € 1.956.56411. Financieel resultaat
2024: € 632.555
2025: nihil
2026: nihil12. Risico’s
De risico's zijn beschreven in de risicoparagrafen van de begrotingen en jaarrekeningen van de Veiligheidsregio. De Veiligheidsregio beschikt over een eigen algemene reserve.
13. Ontwikkelingen
In 2025 heeft het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg een positief besluit genomen over de toekomstbestendige huisvesting van brandweerkazernes.
- Verbonden partijen publiekrechtelijk
Verbonden partij GR Vidar Wsw
1. Naam
GR Participatiebedrijf Vidar
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling van de gemeenten Sittard-Geleen, Beek en Stein.
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Uitvoering van de WSW en de Participatiewet.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Sociaal Domein
6. Deelnemende partijen
Gemeente Sittard-Geleen, Beek en Stein
7. Bestuurlijk belang
Conform de WGR bestaat de bestuursstructuur uit een algemeen bestuur (twee wethouders per gemeente) en een dagelijks bestuur (wethouders met Participatie in hun portefeuille) . In de G.R. Participatiebedrijf Wsw is het formele werkgeverschap van de Wsw-ers belegd en enkele bijbehorende taken als collectief vervoer en arbodienst.
8. Financieel belang
De G.R. Participatiebedrijf Wsw heeft de uitvoering van de Wsw en de werkgeverstaken belegd bij de
centrumgemeente Sittard-Geleen. De centrumgemeente heeft de uitvoering van de Wsw-taken en de
werkgeverstaken opgedragen aan Vixia B.V. Verder vinden er binnen de G.R. Participatiebedrijf Wsw
geen activiteiten plaats. Binnen het overzicht van baten en lasten, worden de verantwoorde loonkosten
gedekt door de Rijksbijdrage en een aanvullende gemeentelijke bijdrage in het subsidietekort en overige
lasten.9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2024 € 0
31-12-2025 € 0
31-12-2026 € 0Vreemd vermogen
31-12-2024 € 1.370.000
31-12-2025 € 1.340.000
31-12-2026 € 1.310.00010. Gemeentelijke bijdrage
2024: € 486.365
2025: € 513.073
2026: € 498.58311. Financieel resultaat
2024: € 0
2025: € 0
2026: € 012. Risico’s
In geval er sprake is van een tekort t.o.v. de begroting moeten de gemeenten dit tekort aanzuiveren d.m.v. een hogere gemeentelijke bijdrage.
13. Ontwikkelingen
Vidar is opgericht om uitvoering te geven aan het bepaalde in artikel 2.1 van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Naast het formeel werkgeverschap vinden er binnen GR Vidar Wsw geen activiteiten plaats. Het aantal SW-medewerkers zal de komende jaren afnemen.
- Verbonden partijen publiekrechtelijk
Verbonden partij GGD ZL
1. Naam
GGD Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Heerlen
4. Doelstelling en openbaar belang
Zorg dragen voor publieke gezondheid, jeugdgezondheidszorg, Veilig Thuis, vangnetfunctie en crisiszorg verslaafden, dak- en thuislozen.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Volksgezondheid en milieu
6. Deelnemende partijen
De 16 Zuid-Limburgse gemeenten
7. Bestuurlijk belang
Het Algemeen Bestuur van de GGD Zuid-Limburg bestaat uit 1 bestuurslid per deelnemende gemeente en 1 plaatsvervangend lid. Als lid van het Algemeen Bestuur kunnen slechts worden aangewezen leden van het college van de gemeenten. Het Dagelijks Bestuur (DB) bestaat uit bestuurders van 6 gemeenten, waaronder Stein. Besluitvorming vindt plaats via gewogen stemmen, gerelateerd aan het inwonersaantal.
8. Financieel belang
Subsidie/inkooprelatie/verliesbijdrage naar rato inwonertal.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2024 € 2.586.457
31-12-2025 € 2.586.457
31-12-2026 € 2.586.457Vreemd vermogen
31-12-2024 € 27.269.495
31-12-2025 € 27.269.495
31-12-2026 € 27.269.49510. Gemeentelijke bijdrage
Veilig Thuis
Reguliere bijdrage
JGZ
2024
€ 279.868
€ 411.268
€ 831.154
2025
€ 315.752
€ 472.598
€ 878.048
2026
€ 333.704
€ 490.555
€ 915.671
11. Financieel resultaat
2024 € 1.479.127
2025 € nihil
2026 € nihil12. Risico’s
Verliesbijdrage naar rato inwonertal.
13. Ontwikkelingen
-Trendbreuk
-IZA / GALA - Verbonden partijen publiekrechtelijk
Verbonden partij Omnibuzz
1. Naam
Gemeenschappelijke regeling Omnibuzz
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Het zorg dragen voor het vervoer van klanten met een beperking die een beroep kunnen doen op de Wet maatschappelijke ondersteuning.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Sociaal Domein
6. Deelnemende partijen
Gemeente: Beek, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Horst aan de Maas, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Nederweert, Nuth, Onderbanken, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Schinnen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg aan de Geul, Venlo, Venray, Voerendaal, Weert.
7. Bestuurlijk belang
Kwalitatief goed en betrouwbaar vervoer op maat tegen reële kosten.
8. Financieel belang
De gemeente Stein heeft zitting in het algemeen bestuur van Omnibuzz en stelt met de vertegenwoordigers van de overige gemeenten de jaarrekening en begroting vast. De totale gemeentelijke bijdrage is opgebouwd uit twee delen: een bedrag per inwoner voor de bedrijfskosten en de vervoerskosten (het reisvolume/daadwerkelijk gebruik).
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2024 € 924.500
31-12-2025 € 785.515
31-12-2026 € 779.391Vreemd vermogen
31-12-2024 € 5.575.298
31-12-2025 € 6.722.320
31-12-2026 € 7.254.13310. Gemeentelijke bijdrage
2024 € 407.252
2025 € 419.231
2026 €433.99510. Financieel resultaat
2024 € 279.359
2025 € nihil
2026 € nihil11. Risico’s
In geval er sprake is van een tekort t.o.v. de begroting moeten de gemeenten dit tekort aanzuiveren d.m.v. een hogere gemeentelijke bijdrage.
12. Ontwikkelingen
- Er worden problemen ervaren met het aantrekken en behouden van voldoende gekwalificeerde chauffeurs, dit kan serieuzere vormen aannemen als het vervoersvolume verder aantrekt.
- Het openbaar vervoer (OV) heeft ook te maken met personeelstekort en bijbehorende kwaliteitsverlies, hierdoor biedt het OV in afnemende mate een passend en/of aantrekkelijk alternatief. - Verbonden partijen publiekrechtelijk
Verbonden partij Omgevingsdienst Zuid-Limburg
1. Naam
Omgevingsdienst Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Het doel van de vorming van de ODZL (voorheen RUDZL) is om hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te bereiken op het gebied van milieu voor minimaal de basistaken van alle 16 deelnemers en de specialistische milieutaken voor de deelnemers die ook deze taken inbrengen. De gemeente Stein heeft alle milieutaken ingebracht. De ODZL is tevens een BRZO-dienst omdat alle BRZO-taken provinciebreed hier zijn ondergebracht.
De vorming van een Omgevingsdienst is wettelijk verplicht.5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Volksgezondheid en milieu
6. Deelnemende partijen
In Zuid-Limburg werken de gemeenten Beek, Beekdalen, Brunssum, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Maastricht, Meerssen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg, Voerendaal en de Provincie Limburg op basis van een gemeenschappelijke regeling samen in de ODZL.
7. Bestuurlijk belang
De gemeente Stein is vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur van de ODZL.
8. Financieel belang
De verdeling van de kosten vindt plaats op basis van de te besteden uren per deelnemer en het ingebrachte takenpakket per deelnemer.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2024 € 3.079.647
31-12-2025 € 1.321.872
31-12-2026 € 1.140.372Vreemd vermogen
31-12-2024 € 3.070.752
31-12-2025 € 3.070.751
31-12-2026 € 3.070.75110. Gemeentelijke bijdrage
2024 € 670.527 Exclusief uitkering jaarrekening
2025 € 758.588
2026 € x10. Financieel resultaat
2024 € 1.307.384
2025 € nihil
2026 € nihil11. Risico’s
In de GR ligt vast dat de financiële eindverantwoordelijkheid voor de financiële positie van de ODZL door de deelnemers wordt gedragen. Onverlet deze eindverantwoordelijkheid heeft de ODZL als zelfstandig orgaan een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor de vorming van voldoende weerstandsvermogen.
12. Ontwikkelingen
In 2025 is de actuele financieringssystematiek geëvalueerd en dit zal leiden tot een wijziging van de verdeling van de kosten met ingang van de begroting 2027.
- Verbonden partijen publiekrechtelijk
Verbonden partij BsGW
1. Naam
BelastingSamenwerking Gemeenten en Waterschappen
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Roermond
4. Doelstelling en openbaar belang
BsGW Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen is een zelfstandig samenwerkingsverband voor heffing en inning van gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen en voor uitvoering van de wet WOZ. 29 van de 33 Limburgse gemeenten en de twee Limburgse waterschappen werken samen in BsGW.
Deze samenwerking betekent dat de uitvoeringstaken van de waterschapsbelastingen,de gemeentelijke belastingtaken en administratieve taken van de Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ), worden verzorgd door BsGW.De verzelfstandiging beoogt een zo groot mogelijk maatschappelijk rendement te halen uit samenwerking tussen lokale overheden op het gebied van belastingheffing en - inning.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Bestuur en ondersteuning
6. Deelnemende partijen
29 van de 33 Limburgse gemeenten en het Limburgse waterschap werken samen in BsGW. De deelnemende gemeenten zijn Beek, Beekdaelen, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Mook en Middelaar, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg aan de Geul, Venlo, Voerendaal en Weert. Het Waterschap Limburg neemt deel aan de GR.
7. Bestuurlijk belang
Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks Bestuur (DB). De portefeuillehouder financiën vertegenwoordigt de Gemeente Stein in het AB.
8. Financieel belang
De processen voor waterschappen en gemeenten overlappen elkaar in grote mate en de benodigde basisgegevens worden gelijktijdig voor alle deelnemers opgebouwd. Omdat BsGW de processen voor alle belastingsoorten integraal uitvoert, zijn de daarmee samenhangende kosten zodanig met elkaar verweven dat kosten niet per belastingsoort gedifferentieerd kunnen worden. De uitvoeringskosten van de productieprocessen worden om die reden toegerekend aan eenduidige, herkenbare hoofdprocessen, overeenkomstig de organisatieopzet van BsGW. Dit resulteert in vijf primaire producten van dienstverlening: Gegevensbeheer en heffen, Waarderen, Innen, Klantzaken en Parkeerbelasting. De verdeling van deze kosten over de deelnemers gebeurt hierna met behulp van eenheidstarieven per product van dienstverlening.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2024 € 5.224.000
31-12-2025 € 2.802.000
31-12-2026 € 2.802.000Vreemd vermogen
31-12-2024 € 11.561.000
31-12-2025 € 572.000
31-12-2026 € 286.00011. Gemeentelijke bijdrage
2024 € 460.000 (exclusief kosten harmonisatie en exclusief correctie positief resultaat 2024)
2025 € 553.459
2026 € 481.47910. Financieel resultaat
2024 € 3.723.000
2025 € 0
2026 € 011. Risico’s
In de GR ligt vast dat de eindverantwoordelijkheid voor de financiële positie van de BsGW door de deelnemers wordt gedragen. Onverlet deze eindverantwoordelijkheid heeft de BsGW als zelfstandig orgaan een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor de vorming van voldoende weerstandsvermogen.
12. Ontwikkelingen
N.v.t.
Verbonden partijen privaatrechtelijk
- Verbonden partijen privaatrechtelijk
Verbonden partij BNG
1. Naam
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
2. Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
3. Vestigingsplaats
Den Haag
4. Doelstelling en openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
5. Relatie met beleidsprogramma
programma Bestuur en ondersteuning
6. Deelnemende partijen
Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten en provincies.
7. Bestuurlijk belang
De gemeente Stein heeft stemrecht in de algemene vergadering van de aandeelhouders.
8. Financieel belang
Bij de berekening van het dividend van BNG is in de begroting 2025 en in de meerjarenraming 2026-2028 rekening gehouden met een bedrag van € 2,50 per aandeel. 19.266 aandelen genereren daarmee een dividendbedrag van € 48.165.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2024 € 4.777.000.000
31-12-2025 € 4.800.000.000 (obv halfjaarbericht)
31-12-2026 € n.n.b.Vreemd vermogen
31-12-2024 € 123.164.000.000
31-12-2025 € 127.400.000.000 (obv halfjaarbericht)
31-12-2026 € n.n.b.10. Financieel resultaat
2024 € 294.000.000
2025 € 142.000.000 (eerste helft 2025 obv halfjaarbericht)
2026 €n.n.b.11. Risico’s
Bij negatieve economische ontwikkelingen zijn de winstverwachtingen en dividenden onzeker.
12. Ontwikkelingen
n.v.t.
- Verbonden partijen privaatrechtelijk
Verbonden partij Enexis
1. Naam
Enexis
2. Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
3. Vestigingsplaats
's-Hertogenbosch
4. Doelstelling en openbaar belang
Het distribueren en het transporteren van energie zoals elektriciteit, gas, warmte en (warm) water, en het in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetten in relatie tot energie.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma bestuur en ondersteuning.
6. Deelnemende partijen
De aandelen van Enexis holding zijn in handen van Nederlandse provincies en gemeenten,
7. Bestuurlijk belang
De gemeentelijke aandeelhouders in Limburg zijn verenigd in de Vegal. De gemeente Stein heeft stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.
8. Financieel belang
Bij de berekening van het dividend van Enexis is in de begroting 2026 en in de meerjarenraming 2027-2029 rekening gehouden met een bedrag van € 0,40 per aandeel. 460.350 aandelen genereren daarmee een dividendbedrag van € 184.140.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2024 € 5.538.000.000
31-12-2025 € 5.603.000.000 (obv halfjaarberichtVreemd vermogen
31-12-2024 € 5.949.000.000
31-12-2025 € 6.931.000.000 (obv halfjaarbericht)10. Financieel resultaat
2024 € 254.000.000
2025 € 122.000.000 (obv halfjaarbericht)11. Risico’s
Bij negatieve economische ontwikkelingen zijn de winstverwachtingen en dividenden onzeker.
12. Ontwikkelingen
De focus ligt op de uitvoering van de energietransitie en het beperken van transportschaarste. Ontwikkelingen op het gebied van warmte, waaronder het nieuwe wetsvoorstel, zijn voor Enexis aanleiding om het strategisch plan op dit gebied nader uit te werken.
- Verbonden partijen privaatrechtelijk
Verbonden partij Steinerbos
1. Naam
Steinerbos BV
2. Rechtsvorm
BV
3. Vestigingsplaats
Stein
4. Doelstelling en openbaar belang
De vennootschap heeft ten doel het exploiteren van het Recreatiepark Steinerbos en het scheppen van voorwaarden voor maatschappelijke en culturele ontplooiing en voor vrijetijdsbesteding
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma openbaar groen, cultuur en recreati.
6. Deelnemende partijen
Gemeente Stein
7. Bestuurlijk belang
Via de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) kan de gemeente Stein sturend optreden.
De jaarrekening van Steinerbos B.V. wordt vastgesteld door de AVA.
Tussen de gemeente Stein en de Steinerbos B.V. zijn een exploitatieovereenkomst en een huurovereenkomst gesloten.
De exploitatieovereenkomst strekt tot doel om de wederzijdse rechten en plichten vast te leggen tussen partijen. Onder andere is beschreven welke exploitatiebijdrage door de gemeente Stein betaald wordt en welke tegenprestaties door Steinerbos B.V. hiervoor geleverd worden.
De huurovereenkomst strekt tot doel om de aanwezige onroerende zaken inclusief de ondergrond ter beschikking te stellen aan Steinerbos B.V. teneinde het recreatiepark te kunnen exploiteren. Tevens is in deze overeenkomst beschreven onder welke condities en tegen welke prijs het gehuurde ter beschikking wordt gesteld aan de B.V.8. Financieel belang
De gemeente Stein is enig aandeelhouder van de vennootschap Steinerbos B.V. Het kapitaal van de vennootschap bestaat uit één aandeel van één euro (€ 1,00).
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2024 € - 72.000
31-12-2025 € NB
31-12-2026 € NBVreemd vermogen
31-12-2024 € 1.400.000
31-12-2025 € NB
31-12-2026 € NB10. Gemeentelijke bijdrage exploitatie
2024 € 415.166
2025 € 627.036
2026 € 641.29210. Financieel resultaat
2024 € - 142.000
2025 € 43.936
2026 € NB11. Risico’s
-
12. Ontwikkelingen
Steinerbos BV zal 2025-Q4 een nieuw businessplan voor de toekomst presenteren. De uitvoering daarvan start in 2026.
- Verbonden partijen privaatrechtelijk
Verbonden partij RWM
1. Naam
NV RWM
2. Rechtsvorm
NV
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Uitvoeren afvalinzameling en aanverwante reinigingstaken van de aangesloten gemeenten
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma volkshuisvesting en milieu
6. Deelnemende partijen
De gemeenten Sittard, Sittard-Geleen, Beek en Echt-Susteren.
7. Bestuurlijk belang
Wethouder, verantwoordelijk voor de portefeuille financiën, vertegenwoordigt de gemeente in de AVA. Wethouder Hendrix vertegenwoordigt de gemeente inhoudelijk.
8. Financieel belang
Het aandeel van Stein in het aandelenkapitaal van de NV RWM bedroeg in eerste instantie € 5.900. In december 2010 heeft de NV RWM de deelnemende gemeenten gevraagd het aandelenkapitaal uit te breiden om een vergunning op grond van de Wet wegvervoer goederen te krijgen. Voor Stein betekende dit een uitbreiding van het aandelenkapitaal met € 5.800. Op 15 februari 2011 heeft het college hiermee ingestemd. Stein bezit 117 aandelen á € 100.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2024 € 5.435.340
31-12-2025 € 5.835.000
31-12-2026 n.n.b.Vreemd vermogen
31-12-2024 € 6.237.063
31-12-2025 € 6.231.000
31-12-2026 n.n.b.10. Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
11. Financieel resultaat
2024 € 252.639
2025 € 400.000
2026 € 406.00012. Risico’s
Bij beëindigen contract worden desintegratiekosten in rekening gebracht.
13. Ontwikkelingen
RWM is de zoektocht gestart naar een nieuwe huisvestingslocatie gezien de huurovereenkomst van de huidige locatie per eind 2029 afloopt. Verder zijn de milieuparken in de Westelijke Mijnstreek verouderd en toe aan vervanging. Regionaal wordt gewerkt aan een optimalisatietraject van de milieuparken.