Openbare orde en veiligheid
Integrale veiligheid
De huidige Kadernota Integrale Veiligheid heeft een looptijd tot en met 2026. In 2026 wordt gestart met het opstellen van een nieuwe versie. Deze wordt opgesteld in samenwerking met de gemeenten Sittard-Geleen en Beek. In deze nieuwe Kadernota zullen de gemeenteraden de koers voor de veiligheidsaanpak in de jaren 2027-2030 bepalen.
Gebiedsveiligheidsplannen
Het maken en uitvoeren van gebiedsveiligheidsplannen samen met buurtbewoners, ondernemers en andere mogelijke belanghebbenden zien we als een wijze om vanuit eigen kracht samen met inwoners een veiligere leefomgeving te realiseren en komt mede voort uit het bestuursakkoord 2022-2026. De resultaten uit het onderzoek naar de veiligheidsbeleving bij onze inwoners (subjectieve veiligheid) fungeert als een zogenaamde 0-meting op basis waarvan de gebiedsveiligheidsplannen verder worden uitgewerkt en uitgevoerd in 2025 en verder. In 2026 start de uitvoering van de aanbevelingen uit het uitvoeringsplan, het uitvoeringsplan zal in Q4 2025 worden vastgesteld door het college en de raad wordt hier op dat moment over geïnformeerd.
Aanpak drugs in de openbare ruimte
In het bestuursakkoord 2022-2026 is voor het project drugsoverlast jaarlijks een budget van € 50.000 beschikbaar gesteld voor 2023-2025. Vanaf 2026 wordt uitvoering gegeven aan het uitvoeringsplan gebiedsveiligheidsplannen. In dit uitvoeringsplan wordt een specifieke aanpak geformuleerd om drugsoverlast integraal aan te pakken. Het budget voor aanpak drugs in de openbare ruimte wordt in 2026 ingezet op de thema’s en gebieden waar dit, gelet op de 0-meting van de gebiedsveiligheidsplannen, noodzakelijk is.
Cameratoezicht
Het huidige aanwijzingsbesluit cameratoezicht vervalt op 1 januari 2026. In 2025 wordt een nieuw aanwijzingsbesluit cameratoezicht opgesteld dat ingaat op 1 januari 2026. Daarnaast zal in 2026 een evaluatie plaatsvinden van het huidige cameratoezicht.
BOA's
De laatste jaren is er op landelijk niveau veel veranderd rondom gemeentelijke handhaving in de openbare ruimte. De gemeente krijgt steeds meer taken en verantwoordelijkheden in de openbare ruimte. Daarnaast zien we een toename van het aantal meldingen gericht op het handhaven in de openbare ruimte.
Doordat de gemeente Stein voor steeds grotere opgaven aan de lat staat, is het wenselijk om structureel te kunnen bouwen aan een robuuste oplossing om te kunnen anticiperen op veranderende taken en verantwoordelijkheden van de gemeente. Hiervoor is het belangrijk dat kennis, kunde en vaardigheden binnen de eigen organisatie aanwezig is. Ook is het belangrijk om de continuïteit in handhaving in de openbare ruimte te borgen, zodat waar nodig uitvoering gegeven kan worden aan de taakstelling. Daarnaast is de lokale bekendheid en binding met de omgeving belangrijk om ervoor te zorgen dat voldaan wordt aan de doelstellingen van de gemeente Stein.
Door de aankomende stelselherziening zal waarschijnlijk nóg meer beroep gedaan worden op de gemeentelijke organisatie. Zo zal de gemeentelijke handhaving waarschijnlijk meer ingezet worden op verkeershandhaving en hulpverleningstaken. Dit wil zeggen dat de taken en verantwoordelijkheden en daarmee ook de benodigde kennis, kunde, vaardigheden en sturing de komende jaren groter wordt. Door het beschikbaar stellen van gevraagde middelen kan voldaan worden aan de benodigde capaciteit voor deze opgave. Er is dus meer sturing op de uitvoering van taken (en kwaliteit daar van) en met name de lange termijn doelstellingen. Denk hierbij aan de specialistische inzet op jeugd, horeca of evenementen.
Om te kunnen anticiperen op de veranderende taakstelling van de gemeente wanneer het gaat over handhaving in de openbare ruimte wordt er structureel om € 168.700 aan extra budget gevraagd. Hiermee geven we een impuls aan de kwaliteit van handhaving in de openbare ruimte.
