Economische ontwikkeling
Integrale havenvisie
Efficiënt ruimtegebruik en een verdere doorontwikkeling van de haven is opgenomen als een van de ambities in het Economische Beleid 2024-2027. Randvoorwaarde hierbij is dat door de ontwikkeling van de haven, toepassing van slimme duurzame maatregelen en best beschikbare (milieu) technieken de omgevingskwaliteit ter plaatse verbetert.
Nieuwe alternatieve grondstoffen voor de Chemelot site worden per schip aangevoerd. Ook de bedrijfsactiviteiten van de andere havengebruikers moeten ingepast kunnen worden.
Het gebruik van de haven wordt verder verbeterd door een combinatie van fysieke, logistieke en digitale infrastructuur, welke vereist is voor de doorontwikkeling van de haven.
Om te komen tot een integrale visie wordt, in samenwerking met de Provincie Limburg, een plan van aanpak opgesteld. Hierin worden de uitgangspunten en randvoorwaarden opgenomen. In dit plan wordt ook aangegeven hoe de participatie plaatsvindt. De uitvoering van dit plan wordt aanbesteed. Naar verwachting wordt deze visie in het derde kwartaal van 2026 ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd. De kosten hiervoor bedragen € 50.000.
Realisatiepact Knooppunt 046
Het knooppunt Sittard-Geleen/Stein is aangemerkt als een bovengemiddeld logistiek knooppunt. De internationale ligging van dit knooppunt met daarbinnen een hoogwaardige basis- en maakindustrie maakt het knooppunt economisch en maatschappelijk van nationaal belang.
Het Realisatiepact Knooppunt 046 is een gezamenlijke inzet van overheden en bedrijfsleven om de economische kracht van dit knooppunt te benutten en uit te bouwen. Voor de gemeente Stein is de inzet onder meer gericht op het verbeteren van de multimodale corridor tussen site Chemelot en haven Stein. Ook de verbetering van de verkeersafwikkeling afrit 49 Gate 7 is een van de opgenomen projecten.
De insteek van het Realisatiepact Knooppunt 046 is het faciliteren van de projecten door te assisteren met bijvoorbeeld financiering en opstart, het creëren van de juiste randvoorwaarden en wegnemen van bottlenecks. Cofinanciering van het Realisatiepact vindt plaats door het Rijk, de Provincie Limburg, de gemeenten Stein en Sittard-Geleen en Chemelot. De kosten bedragen € 10.000 per jaar, voor de komende 5 jaren.
Blueport havens
De Blueport havens waar Haven Stein onderdeel van uit maakt, zijn van groot belang voor de economie en werkgelegenheid in Limburg. Via de Maas en het Albertkanaal hebben de Blueport havens goede verbindingen met de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen. Maar ook het Duitse achterland is goed met de havens verbonden. Diverse trends en ontwikkelingen in de wereld, in de
omgeving en in de binnenvaart sector hebben invloed op de Blueport havens. Zaken als de verandering van ladingstromen, aanpassingen van infrastructuur, de vergroting van schepen, de vergroening en de energietransitie, digitalisering, de sterke stijging van e-commerce en de opkomst van circulaire economie hebben allemaal hun impact op de binnenvaart en de Blueport havens.
Met een sterkere samenwerking tussen de havens kan het belang en de betekenis van de Blueporthavens als economische driver nog krachtiger en concreter bij stakeholders (lokale en regionale overheden (wethouders, bestuurders, ambtenaren) en bedrijfsleven) naar voren gebracht worden, zodat integraal beleid uitgevoerd wordt en de groei van de havens met draagvlak gewaarborgd wordt. Dit integraal beleid met voornoemde doelstellingen is vastgelegd in de Havenvisie Limburg.
Er is voorgesteld om middels een zogenaamde Blueport Limburg Organisatie in 2025 deze samenwerking verder te professionaliseren. Een gezamenlijke havenorganisatie kan leiden tot efficiëntere processen, gedeelde infrastructuur en kostenbesparing. Door middelen te bundelen en samen te werken, kunnen havengemeenten profiteren van schaalvoordelen en een hogere efficiëntie.
De organisatie zal functioneren op basis van een financiële bijdrage van de verschillende belanghebbende openbare- en private organisaties. Naast de havengemeenten zullen de Provincie Limburg en Rijkswaterstaat ook bijdragen. Van ons wordt een jaarlijkse financiële bijdrage van
€ 80.000 voor de komende 5 jaar (2025-2029) gevraagd. Er heeft nog geen bestuurlijke discussie en/of besluitvorming plaatsgevonden omtrent de bijdrage en hoogte daarvan. Naar verwachting zal eind 2025 duidelijkheid zijn over de bijdrage (financieel en ambtelijke uren).
