Wat gaat het kosten ?
Baten en lasten
Bestuur en ondersteuning | Rekening | Begroting | Begroting | Meerjarenraming | |||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
(x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 16.875 | 16.351 | 16.339 | 16.830 | 17.389 | 18.404 | |
Baten | 62.989 | 64.977 | 66.845 | 67.896 | 68.459 | 70.747 | |
Saldo van baten en lasten | 46.114 | 48.626 | 50.506 | 51.066 | 51.070 | 52.344 | |
Toevoeging reserves | 8.994 | 15.128 | 303 | |||
|---|---|---|---|---|---|---|
Onttrekking reserves | 3.832 | 23.113 | 1.971 | 635 | 677 | 591 |
Resultaat | 40.952 | 56.610 | 52.174 | 51.701 | 51.746 | 52.934 |
|---|
Toelichting relevante afwijkingen programma: Wat mag het kosten?
Relevante afwijkingen tussen begroting 2025 en begroting 2026 | Bedrag |
|---|---|
x | |
OZB belasting | |
Als gevolg van areaaluitbreidingen en indexeringen zijn de opbrengsten van de OZB belasting toegenomen. | 169 |
Heffingskosten gemeentelijke belastingen | |
Als gevolg van nieuwe financieringssystematiek en lagere kosten bij de BSGW zijn de kosten voor het heffen van de OZB belasting afgenomen. | 34 |
Algemene uitkering | |
Als gevolg van de meicirculaire en de septembercirculaire zijn de beschikbare middelen toegenomen. | 1.854 |
Bestuur | |
-Actualisatie salarissen en sociale lasten bestuur; | -63 |
-Betreft het in de kadernota opgenomen budget voor evaluatie van de omgevingsvisie 2040 en de eventuele herijking van de omgevingsvisie. | -25 |
Burgerzaken | |
Per saldo een hoger bedrag aan leges met name als gevolg van hogere afname van paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen, maar ook hogere afdrachten aan het rijk ten opzichte van 2025. | 89 |
Overhead | |
-Ontwikkelingen in de doorbelaste kapitaallasten in 2026 ten opzichte van 2025 aan dit programma; | -109 |
-In 2025 was een hoger budget, voor de Wet Open Overheid beschikbaar; | 90 |
-Vanaf 2026 een budget voor contractbeheer Inkoop; | -100 |
-Als gevolg van het doorschuiven vanuit 2024 is was in 2025 een hoger bedrag voor het budget doorontwikkeling organisatie beschikbaar dan in 2026; | 135 |
-In 2026 is een hoger budget beschikbaar voor werkzaamheden informatiebeleid; | -125 |
-In 2025 was er een hoger bedrag voor procesoptimalisatie beschikbaar; | 75 |
-In 2025 was er een incidenteel budget voor implementatie nieuwe van de nieuwe werkplekken (290). Door de overgang naar een nieuwe aanbieder voor werkplekbeheer zijn de kosten vanaf 2026 lager (175); | 465 |
-In 2025 is een stelpost salarisstijgingen CAO opgenomen; | 286 |
-Ontwikkelingen overige stelposten in 2026 ten opzichte van 2025. | -158 |
Mutaties reserves | |
Uit het overzicht 'verloop reserves' onderdeel van de financiële begroting blijkt dat in 2025 voor ruim 23,1 miljoen aan onttrekkingen plaatsvinden en voor een bedrag van 15,1 miljoen aan toevoegingen aan de reserves. In 2026 zijn deze bedragen respectievelijk 1,9 miljoen en 0,3 miljoen. Per saldo zorgt dit er voor dat in 2026 een lager bedrag aan de reserves onttrokken wordt dan in 2025 van circa 5,8 miljoen. | -6.316 |
Treasury | |
In 2025 was het bedrag aan doorberekende rente (aan overige programma's) van investeringen lager ten opzichte van 2026; | -511 |
In 2025 is een hoger bedrag aan dividend ontvangen (207) en een incidentele uitkering a.g.v liquidatie csv Amsterdam (26). | -233 |
.
