Bestuur en ondersteuning en algemene dekkingsmiddelen

Wat mag het kosten?

Wat gaat het kosten ?

Baten en lasten

Bestuur en ondersteuning

Rekening

Begroting

Begroting

Meerjarenraming

(x € 1.000)

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Lasten

16.875

16.351

16.339

16.830

17.389

18.404

Baten

62.989

64.977

66.845

67.896

68.459

70.747

Saldo van baten en lasten

46.114

48.626

50.506

51.066

51.070

52.344

Toevoeging reserves

8.994

15.128

303

Onttrekking reserves

3.832

23.113

1.971

635

677

591

Resultaat

40.952

56.610

52.174

51.701

51.746

52.934

Toelichting relevante afwijkingen programma: Wat mag het kosten?

Relevante afwijkingen tussen begroting 2025 en begroting 2026

Bedrag


€ 1.000

OZB belasting 

Als gevolg van areaaluitbreidingen en indexeringen zijn de opbrengsten van de OZB belasting toegenomen.

169

Heffingskosten gemeentelijke belastingen

Als gevolg van nieuwe financieringssystematiek en lagere kosten bij de BSGW zijn de kosten voor het heffen van de OZB belasting afgenomen.

34

Algemene uitkering

Als gevolg van de meicirculaire en de septembercirculaire zijn de beschikbare middelen toegenomen.

1.854

Bestuur 

-Actualisatie salarissen en sociale lasten bestuur;

-63

-Betreft het in de kadernota opgenomen budget voor evaluatie van de omgevingsvisie 2040 en de eventuele herijking van de omgevingsvisie.

-25

Burgerzaken

Per saldo een hoger bedrag aan leges met name als gevolg van hogere afname van paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen, maar ook hogere afdrachten aan het rijk ten opzichte van 2025. 

89

Overhead

-Ontwikkelingen in de doorbelaste kapitaallasten in 2026 ten opzichte van 2025 aan dit programma;

-109

-In 2025 was een hoger budget, voor de Wet Open Overheid beschikbaar;

90

-Vanaf 2026 een budget voor contractbeheer Inkoop;

-100

-Als gevolg van het doorschuiven vanuit 2024 is was in 2025 een hoger bedrag voor het budget doorontwikkeling organisatie beschikbaar dan in 2026;

135

-In 2026 is een hoger budget beschikbaar voor werkzaamheden informatiebeleid;

-125

-In 2025 was er een hoger bedrag voor procesoptimalisatie beschikbaar;

75

-In 2025 was er een incidenteel budget voor implementatie nieuwe van de nieuwe werkplekken (290). Door de overgang naar een nieuwe aanbieder voor werkplekbeheer zijn de kosten vanaf 2026 lager (175);

465

-In 2025 is een stelpost salarisstijgingen CAO opgenomen;

286

-Ontwikkelingen overige stelposten in 2026 ten opzichte van 2025. 

-158

Mutaties reserves

Uit het overzicht 'verloop reserves' onderdeel van de financiële begroting blijkt dat in 2025 voor ruim 23,1 miljoen aan onttrekkingen plaatsvinden en voor een bedrag van 15,1 miljoen aan toevoegingen aan de reserves. In 2026 zijn deze bedragen respectievelijk 1,9 miljoen en 0,3 miljoen. Per saldo zorgt dit er voor dat in 2026 een lager bedrag aan de reserves onttrokken wordt dan in 2025 van circa 5,8 miljoen.

-6.316

Treasury

In 2025  was het bedrag aan doorberekende rente (aan overige programma's) van investeringen lager ten opzichte van 2026;

-511

In 2025 is een hoger bedrag aan dividend ontvangen (207) en een incidentele uitkering a.g.v liquidatie csv Amsterdam (26).

-233

.

Deze pagina is gebouwd op 10/08/2025 07:28:44 met de export van 10/08/2025 07:19:44