Paragrafen

Lokale heffingen

Afvalstoffenheffing

Doel van de belasting/heffing:
De opbrengsten van deze heffingen worden benut voor het dekken van de kosten voor het ophalen, verwijderen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen en de kosten voor heffing en invordering.

Wie is belastingplichtig?
De gebruiker van een perceel waar huishoudelijke afvalstoffen kunnen ontstaan, is belastingplichtig. Dit kan een woning zijn, maar ook bijvoorbeeld een vakantiehuis naast een woonhuis.

Grondslag van de heffingen
Voor de afvalstoffenheffingen worden hoofdzakelijk tarieven per kilo aangeboden afval, per lediging afvalbak en een vastrecht gehanteerd.

Verdeling van de kosten
De gemeente heeft een wettelijk inzamelplicht voor het afval van huishoudens. Om deze kosten transparant te maken, zijn de kosten naar taakveld uitgesplitst. Uit onderstaande overzicht blijkt dat het grootste deel van de gemeentelijke kosten staat op het taakveld afval (€ 3.850.000). Deze kosten bestaan vooral uit het daadwerkelijk inzamelen en verwerken van het huishoudelijke afval inclusief het scheiden van afval en het recyclen. Ook de kosten voor de heffing en invordering van de afvalstoffenheffingen worden binnen dit taakveld verantwoord. Denk hierbij aan het versturen van juiste aanslagen aan de juiste personen.
Naar verwachting wordt € 261.000 uitgegeven aan taken die onder het taakveld verkeer en wegen vallen. Zo draagt het schoonmaken en het schoonhouden van de wegen bij aan een afvalvrije openbare ruimte.
Daarnaast is € 600.000 toegerekend van het taakveld overhead. Dit zijn kosten die worden gemaakt voor de sturing en ondersteuning van medewerkers in brede zin. De compensabele BTW bedraagt € 547.000 en wordt, conform de BBV-wetgeving, eveneens aan de kosten toegerekend.

Herkomst middelen
Naar verwachting ontvangen we € 751.000 aan opbrengsten van de verwerking van het ingezamelde afval. Gemeenten mogen op grond van artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer voor de inzameling van het afval van huishoudens een afvalstoffenheffing invoeren. Deze mag maximaal kostendekkend zijn. In de begroting 2026 is een netto-kostenpost voor het afval van € 4.507.000 opgenomen. In 2025 is er een incidenteel voordeel van € 55.000, dat in 2026 wordt ingezet om het tarief te dempen. Tevens vindt er een extra onttrekking van € 100.000 plaats uit de egalisatiereserve afval om het tarief te dempen. Op basis van de geactualiseerde baten en lasten is in 2026 een vastrecht-tarief van € 291.50 (was
€ 270.76 in 2025) nodig om de gewenste 100% kostendekkendheid te realiseren.  Op 11 december 2025 worden de verordening Afvalstoffenheffing 2026 en de definitieve tarieven voor 2026 vastgesteld.

Berekening van kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing 2026

 bedragen x € 1.000 

lasten taakvelden

2.1 wegen en vervoer

                           261

7.3 afval

                       3.850

totaal lasten taakvelden

                       4.111

baten taakvelden

7.3 afval

                           751

totaal baten taakvelden

                           751

netto lasten taakvelden

                       3.360

toe te rekenen lasten:

overhead

                           600

compensabele BTW

                           547

totale netto lasten

                       4.507

beschikking over egalisatiereserve

                           155

opbrengst heffing

                       4.352

totale opbrengsten

                       4.507

kostendekking:

100%

Relatie met programma's:
De opbrengsten van de afvalstoffenheffing worden verantwoord op het programma Volksgezondheid en Milieu. De kosten die in de heffing worden meegenomen worden verantwoord op het programma volksgezondheid en milieu en het programma verkeer vervoer en water.

Deze pagina is gebouwd op 10/08/2025 07:28:44 met de export van 10/08/2025 07:19:44