Verkeer, vervoer en waterstaat
Verkeerskundige aanpassingen Bergerstraat
In 2025 is het ontwerp in nauw overleg met de omgeving afgerond en is het ontwerp aanbesteed aan een aannemer die de werkzaamheden vanaf januari 2026 gaat uitvoeren. Door de werkzaamheden van de verbreding van de A2 (Rijkswaterstaat) aan het viaduct Bergerweg, is het niet mogelijk om de werkzaamheden in 2025 te starten.
Uit de bodemonderzoeken is gebleken dat de funderingen van de Bergerstraat en de Nattenhovener Koestraat zijn verontreinigd. Deze funderingen moeten tijdens de uitvoering gedeeltelijk worden gesaneerd.
Het initiële budget van het project is daardoor onvoldoende en wordt met € 100.000 opgehoogd.
Vervangen lichtmasten
Betreft het planmatig vervangen van lichtmasten conform het vastgestelde beleidsplan. Dit is in 2025 gecombineerd aanbesteed met de geplande vervanging van alle conventionele armaturen voor LED-verlichting. De uitvoering zal naar verwachting eind 2025 opgestart worden met mogelijke uitloop naar 2026.
Verkeersmaatregelen veilige schoolomgeving
In het mobiliteitsplan 2021-2025 is een doorkijk gemaakt welke korte termijn projecten vanuit het budget verkeersmaatregelen en/of veilige schoolomgeving worden uitgevoerd. Afgelopen jaren zijn veel van deze verkeersmaatregelen genomen die verkeersveiligheid verbeteren. Ook in 2026 wordt ingezet op concrete/acute maatregelen die direct bijdragen aan de verkeersveiligheid zoals inrichting van schoolomgevingen. Zo leggen we een stevige basis voor de structurele vervolgaanpak in het mobiliteitsplan na 2026.
Aanpassen rotonde Steinderweg-Koolweg
De rotonde gelegen op de kruising Steinderweg-Koolweg is aan groot onderhoud toe. Bij dit onderhoud willen wij de rotonde ook aanpassen aan de laatste inzichten op gebied van verkeer en onderhoud.
De uitvoering stond ingepland voor 2025 maar zal mede door het uitlopen van project Michiel de Ruyterstraat en verleggen kabels en leidingen op de rotonde verlengd worden tot 2026.
Doorfietspad/op-afrit Elsloo
De bereikbaarheid van de bedrijventerreinen en de Chemelot Campus zijn van groot belang om onze sterke economische positie te behouden. Om die situatie ook op langere termijn te kunnen garanderen blijven investeringen op het gebied van verbetering van infrastructuur noodzakelijk.
We investeren daarom in de infrastructuur rond het bedrijventerrein in Elsloo, de bereikbaarheid van Station Beek-Elsloo en het creëren van een snelfietsroute langs ons hoofdroutenetwerk.
In 2022 is hiervoor gestart met het project 'Aanpak rotondes en op- en afritten Businesspark Stein'. Het project heeft tot doel om het wegennet te verbeteren, de doorstroming te bevorderen en de verkeersveiligheid te verbeteren. Het project heeft impact op en raakvlakken met meerdere (toekomstige) projecten langs dit traject van zowel gemeente als provincie Limburg.
Het betreft onder andere het project 'Snelfietsroute Maastricht-Sittard' van de provincie en het project 'Stationsomgeving Beek - Elsloo'. De provincie heeft € 2,4 miljoen subsidie verstrekt voor het doorfietspad op Steins en Beeks grondgebied.
Vanaf 2026 staat de verdere voorbereiding van het doorfietspad/op-afrit Elsloo ingepland.
Gebiedsvisie Dorine Verschureplein
Met behulp van de bevindingen en verkregen input is opdracht gegeven om enkele ontwerpschetsen te ontwikkelen, die in Q4 2025 besproken worden met de belanghebbenden. Hieruit volgt een voorkeursvariant waarna besluitvorming dient plaats te vinden. In 2026 vindt detaillering plaats. De variant wordt verder uitgewerkt tot een uitvoeringsplan. Parallel daaraan worden de benodigde onderzoeken uitgevoerd zoals een infiltratieonderzoek. Op basis van de uitkomsten kan een uitvoerder via een aanbesteding gezocht worden, waarna uitvoering kan starten.
Opknappen Beatrixplein
Conform planning is het project opgestart in 2025. Oplevering pas eind 2026. Omdat het budget nog volledig op 2025 staat, zal een deel van het budget (€ 300.000) doorgeschoven moeten worden naar 2026. Daarnaast zullen de werkzaamheden aan de brug Urmond van invloed kunnen zijn op de fasering en planning.
GGA Nieuwdorp
GGA Nieuwdorp voorziet in de reconstructie van de openbare ruimte in het kwadrant Zaam Wonen (vlek 1, grondgebonden en vlek 2, appartementen). Gekozen is voor een integrale aanpak met een gefaseerde uitvoering in 2026-2027. In 2024 zijn hiervoor de uitvoeringsscenario's onderzocht. Voor vlek 1 is samen met Zaam Wonen een uitvoeringskader opgesteld en worden meerdere scenario's medio 2025 met de straatbewoners besproken. Voor vlek 2 is het kader al eerder besproken met de buurt en zijn de uitkomsten opgenomen in het in juli 2024 vastgestelde bestemmingsplan "Zaam Wonen Nieuwdorp". Het gewenst scenario wordt nu technisch uitgewerkt met een gefaseerde aanpak uitvoering in 2026-2027.
GGA Meers
In 2025 is de inkoop van het ingenieursbureau uitgevoerd en is de omgevingsparticipatie opgestart.
Op basis van de inbreng vanuit de verschillende stakeholders, zoals bewoners, ondernemers, DOP Meers enz. worden ontwerpen gemaakt van de verschillende deelgebieden in Meers. Dit ontwerpproces neemt het grootste gedeelte van 2026 in beslag. Tegelijkertijd is Enexis in 2026 bezig met het plaatsen van nieuwe trafo's en het verzwaren van het stroomnet. Naar verwachting heeft Enexis hier geheel 2026 voor nodig en start onze uitvoering in Q1 2027.
De aquaflow in Meers moet vervangen worden en de omvang van het aan te leggen riool is omvangrijker dan aangenomen.
Het initiële budget (riool) van het project is daardoor onvoldoende en wordt met € 825.000 opgehoogd.
Herstel oude dorpskern Catsop
In Q3 van 2025 zijn de ontwerpwerkzaamheden opgestart door het organiseren van participatieavonden. In 2026 wordt het ontwerp opgesteld voor het herstel oude kern - Catsop. Enexis is in 2026 bezig met het saneren van de water- en gasleidingen in vrijwel het gehele dorp, zodat de uitvoering van het herstel oude kern - Catsop pas na afronding van deze sanering kan starten. Start van het herstel oude kern is voorzien voor Q4 2026.
In de definitiefase (2025) is de omvang van het project bepaald en is gekozen om een perceel te verwerven waar meerdere functies kunnen worden gebundeld, zoals parkeren, waterberging en natuur. Het initiële budget van het project is daardoor onvoldoende en wordt bijgesteld; voor de grondverwerving wordt het budget met € 150.000 opgehoogd en voor het herstel oude kern wordt het budget met € 300.000 opgehoogd.
Herinrichting Koolweg
Bij inventarisatie van het project is gebleken dat er geen directe combinatie gemaakt kan worden met rotonde Steinderweg/Koolweg. De werkzaamheden voor 2026 zullen voornamelijk bestaan uit verleggen van kabels en leidingen waardoor uiteindelijke uitvoering gepland staat, najaar 2026 met doorloop naar 2027.
Nieuwdorp upgrade kerkplein
Upgrade kerkplein maakt deel uit van de aanleg openbare ruimte dat behoort bij de grondexploitatie "Woningbouwontwikkeling Bruisend Hart". De herinrichting van het gedeelte kerkplein is volgens planning voorzien in medio 2027.
Rotonde Gerichtstraat/Heerstraat Noord
In het verkeersarrangement is opgenomen om een rotonde aan te leggen op de kruising Gerichtstraat / Heerstraat Noord. Met deze rotonde wordt de snelheid ter plekke verlaagd en wordt het voor langzaam verkeer veiliger om over te steken. De voorbereidingen van dit project starten in 2026 en uitvoering later in 2027.
Rotonde Steinderweg/Merodestraat
In het verkeersarrangement is opgenomen om een rotonde aan te brengen op de kruising Steinderweg / Merodestraat. Met deze rotonde wordt de snelheid ter plekke verlaagd en wordt het voor scholieren veiliger om de Steinderweg over te steken. De voorbereidingen van dit project starten in 2026 en uitvoering later in 2027.
Herinrichting Heerstraat Noord
In het verkeersarrangement is opgenomen om de Heerstraat Noord zodanig in te richten dat de snelheid verlaagd wordt en de verkeersveiligheid toeneemt. De voorbereidingen van dit project starten in 2026 en uitvoering later in 2027.
Reconstructie Mauritslaan/Heirstraat
De Mauritslaan/Heirstraat zijn momenteel gebiedsontsluitingswegen waar 50 km per uur gereden mag worden. In het bestuursakkoord is beschreven om deze wegen terug te brengen naar de nieuwe landelijke categorie gebiedsontsluitingsweg 30 km/h. Om dit te kunnen realiseren is een andere inrichting van het wegprofiel noodzakelijk.
Bij afronding van werkzaamheden aan de brug (opdrachtgever hiervan is Rijkswaterstaat) kan een gedeelte van de reconstructiewerkzaamheden worden gekoppeld en daarmee de hellingbaan worden uitgevoerd. De voorbereidingen van dit project starten in 2026 en uitvoering later in 2027 (in afstemming met werkzaamheden brug Urmond).
Herinrichting oude dorpskern Urmond
In Oud Urmond spelen diverse vraagstukken die een directie relatie hebben met de openbare ruimte. In de voorgaande begroting zijn hiervoor ook diverse investeringen opgenomen, verdeeld over meerdere planjaren. Zo komen er diverse maatregelen uit het verkeersarrangement en is uitvoeren van onderhoud aan wegen en riool noodzakelijk door de slechte onderhoudstoestand. Daarnaast is in het bestuursakkoord opgenomen om zoveel mogelijk de oude dorpshistorische elementen te herstellen en het toeristisch recreatief profiel van de gemeente te versterken.
Omdat deze onderwerpen allemaal met elkaar te maken hebben willen we deze integraal aanpakken en zijn we gekomen tot een integrale gebiedsvisie van de historische kern Oud Urmond. Omdat het een integraal project is, zijn de afzonderlijke budgetten gecombineerd tot één investeringsbudget om herinrichting van de openbare ruimte van de gehele historische kern van Oud Urmond mogelijk te maken. Hierdoor zijn de financiële afhandelingen eenvoudiger en zijn de budgetten en het project beter te monitoren. Het betreft samenvoegen van de investeringen Grote Straat Beekstraat (wegen), Beekstraat/ de Bath, Parkeerplaatsen Beekstraat/ de Bath, diverse kleine ingrepen vanuit het verkeersarrangement en Herstel oude Dorpskern Urmond. Omdat het project gefaseerd uitgevoerd zal worden, is het totale budget van € 2.020.000 verdeeld over de planjaren 2025 t/m 2027.
Reconstructie afrit 49 (gate 7)
In 2022 is gestart met het project 'Aanpak rotondes en op- en afritten Businesspark Stein', met als doel het wegennet te verbeteren, de doorstroming te bevorderen en de verkeersveiligheid te verbeteren. Een van de knelpunten die opgelost moeten worden is gelegen bij de afritten van de A2 in Elsloo en de Sanderboutlaan. Tijdens de spitsuren ontstaan hier verkeersopstoppingen. Daarmee wordt de bereikbaarheid van de bedrijventerreinen belemmerd. Ook zorgen deze opstoppingen regelmatig voor terugslag op de autosnelweg. Dit is onwenselijk en gevaarlijk.
De voorgestelde oplossing is het verplaatsen van de oostelijke oprit richting Gate 7 en het plaatsen van een verkeersregelinstallatie.
De regeling Kleine Weginfra van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is een eenmalige kans op subsidie. Deze regeling biedt cofinanciering voor maatregelen die de doorstroming bevorderen op het hoofdwegennet. De Rijksbijdrage is maximaal 50% waarbij uitvoering op korte termijn een voorwaarde is. Het gemeentelijke aandeel bedraagt € 1,24 miljoen (exclusief BTW).
Het investeringsbudget en kapitaallasten worden in de begroting 2026-2029 opgenomen. Voor 2030 moet gestart zijn met de aanleg, start van de werkzaamheden in 2028 is haalbaar.
Gebiedsgerichte aanpak (GGA) Urmond-Oost
Voor de gebiedsontwikkeling Urmond-Oost is een investeringsbudget van € 1,4 mln. opgenomen als gemeentelijke cofinanciering voor de Regiodeal (€ 0,4 mln.) en het Leefbaarheidsfonds (€ 1,0 mln.). Hiermee wordt invulling gegeven aan de transformatievisie Urmond-Oost (2023) en de doelstellingen uit de kadernota 2026: een vitale en inclusieve wijk met betaalbare woningen, centrale voorzieningen en sociale ontmoetingsplekken. Het budget wordt ingezet voor het masterplan, de samenwerking met ketenpartners en de voorbereiding van concrete projecten.
Uren investeringen
Dit betreft de inzet van de uren van projectleiders en verkeerskundigen, die op een later moment toegerekend worden naar de diverse projecten.
