Paragrafen

Financiering

Risicobeheer

Met risico’s wordt bedoeld renterisico’s, kredietrisico’s, liquiditeitenrisico’s, koersrisico’s en debiteurenrisico’s. Het beheersen van risico’s komt tot uitdrukking via het gebruik van de instrumenten kasgeldlimiet en renterisiconorm. Beide instrumenten hebben tot doel het renterisico te begrenzen dat verbonden is aan financiering met korte en lange schuld.

Renterisico op vlottende schuld
Om het renterisico op de netto vlottende schuld te beheersen mogen gemeenten voor hun financieringsbehoefte niet onbeperkt kort geld aantrekken. Het aantrekken van kort geld is normaliter goedkoper dan lang geld, maar is ook aan fluctuaties onderhevig. De maximale toegestane netto vlottende schuld wordt bepaald door de zgn. kasgeldlimiet. Het kasgeldlimiet heeft betrekking op leningen met een looptijd tot maximaal 1 jaar. Voor 2026 komt het kasgeldlimiet voor Stein neer op:

    Berekening kasgeldlimiet 2026                                                            bedrag (x € 1.000 )

(a)          Omvang van de programmabegroting per 1/1/2026:   
(b)          Bij ministeriële regeling vastgesteld percentage:

 Toegestane kasgeldlimiet voor 2026 (a) x (b):

€   91.717
              8,5%
€    7.796

De kasgeldlimiet wordt aan het begin van het jaar vastgesteld. De kasgeldlimiet bedroeg de afgelopen jaren:

Jaar

Kasgeldlimiet   

 (x € 1.000 )

2022
2023
2024
2025

5.633
6.574
7.106
7.304

Als de liquiditeitspositie een vlottende schuld vertoont die groter is dan de kasgeldlimiet, leidt dit tot het aflossen c.q. het consolideren van kort geld door aantrekken van vaste geldleningen. De wet Fido geeft aan dat in de financieringsparagraaf van de begroting informatie over de liquiditeitspositie opgenomen dient te worden. Dit is de gemiddeld netto vlottende schuld minus de gemiddeld vlottende middelen in relatie met de kasgeldlimiet. In onderstaande tabel is deze informatie opgenomen:

Periode

Netto vlottende schuld - /-overschot vlottende middelen

Kasgeldlimiet

Overschrijding

Onderschrijding 

3e kw 2024

1.486

7.106

5.620

4e kw 2024

-294

7.106

7.400

1e kw 2025

4.777

7.304

  2.527 

2e kw 2025

7.426

7.304

        122

Renterisico op vaste schuld
De renterisiconorm heeft als doel de leningportefeuille van decentrale overheden te behoeden voor een onverantwoord grote gevoeligheid voor rentefluctuaties. Met deze norm wordt het renterisico op leningen met een looptijd langer dan 1 jaar (vaste schuld) inzichtelijk gemaakt. Het doel van deze norm uit hoofde van de wet Fido is te voorkomen dat bij herfinanciering van de leningen bij (aanzienlijk) hogere rente grote schokken optreden in de hoogte van de door de gemeente te betalen rente. Dus hoe meer de aflossing van de schuld in de tijd wordt gespreid, hoe minder gevoelig de begroting wordt voor rente schokken bij herfinanciering. Een wijziging in de rentestand werkt daardoor vertragend op de rentelasten en rentebaten in enig jaar. Deze norm houdt in dat de jaarlijks verplichte aflossingen en de renteherzieningen niet meer mogen bedragen dan 20% van het begrotingstotaal. Uit onderstaande berekening blijkt dat de komende vier jaar het renterisico ruim binnen de norm blijft.

Berekening ( x € 1.000)

Stap

Variabelen Renterisico(norm)

2026

2027

2028

2029

(1)
(2)

(3)

(4)

(5a)
(5b)

Renteherziening
Aflossingen

Renterisico (1+2)

Renterisiconorm*

Ruimte onder renterisiconorm
Overschrijding renterisiconorm

       0
3.902

3.902

18.343

14.441

0
3.102

3.102

18.343

15.241

0
2.952

2.952

18.343

15.391

0
2.952

2.952

18.343

15.391

* Berekening renterisiconorm:

Begrotingstotaal 2026  € 91.717 x 20% = € 18.343

Liquiditeitenrisico
Dit zijn risico’s van mogelijke wijzigingen in de liquiditeitenplanning en de meerjareninvesterings-planning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen. Momenteel wordt in de financieringsbehoefte voorzien met financieringsvormen die absoluut gezien de laagste rente hebben.

Koersrisico’s
Dit is het risico dat de financiële activa van de gemeente in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen. De financiële vlottende activa van de gemeente omvatten rekening-courant gelden, kasgelden en deposito’s. De vaste financiële activa bestaan enerzijds uit aandelenbezit en deelname in gemeenschappelijke regelingen, aan derden verstrekte leningen en beleggingen in een garantiefonds. Een specificatie van het aandelenbezit van de gemeente Stein is opgenomen in de paragraaf verbonden partijen.

Debiteurenrisico’s
Dit betreft het risico dat vorderingen op debiteuren niet kunnen worden geïnd en afgeboekt moeten worden. Ter afdekking van mogelijk oninbare vorderingen van debiteuren is de voorziening dubieuze debiteuren gevormd. De voorziening dubieuze debiteuren sociale zaken is als buffer gevormd voor debiteuren die niet aan hun verplichtingen voldoen.

Liquiditeitenontwikkeling
In onderstaande tabel is de liquiditeitenontwikkeling van de gemeente Stein meerjarig in beeld gebracht.

( x € 1.000 )

2026

2027

2028

2029

Kasstroom uit operationele activiteiten

Begrotingssaldo

2.055

2.411

1.197

1.553

Afschrijvingen

5.661

6.218

6.863

7.234

Mutaties reserves

-1.668

-635

-677

-591

Mutaties voorzieningen

-548

219

-505

221

Kasstroom uit investeringsactiviteiten

Vermeerderingen investeringen

-22.103

-26.570

-15.728

-3.002

Kasstroom uit financieringsactiviteiten

Geldleningen opnamen/aflossingen

-3.902

-3.102

-2.952

-2.952

Ontwikkeling liquiditeiten

-20.505

-21.459

-11.802

2.463

Deze pagina is gebouwd op 10/08/2025 07:28:44 met de export van 10/08/2025 07:19:44